من زمان وانا افكر بإعادة فتح المدونة مرة أخرى أو فتح واحدة جديدة
أول مدونة فتحتها في انمي تون كان من 10 سنين
والتانية من 8 سنين ومن بعدها مفتحتش مدونات تاني
عموما قررت افتح مدونة جديده بمحتوى جديد
اسمي الحقيقي غادة
اسمي في انمي تون كايينا
اخترت الاسم بنفس اسم شخصية في مانهوا كورية
عمري ٢٧
عندي طفل واحد اسمه آدم عمره سنتين ربنا يبارك فيه
الانميات المفضلة: كونان - انوياشا
المسلسلات المفضلة: اسميتها فريحه (تركي)- عشق المال الأسود(تركي) - (أمريكي) The Walking Dead
هبقى اكتب بالمدونة عن حاجات بيومي أو أعمال تابعتها أو عن ذكريات
حابه أشكر الجميلة @S a n d r a ع طقم المدونة الجميل ♥
كانت في قصة مانهوا اتابعها من 2020 وأخيرا اكتملت من كام يوم
قصة المانهوا إن كان في نبوءة بتقول إن الدوق الأكبر هيكون له بنت واحدة تقدر تستخدم العنصر المائي تتولد من نسله.
ورغم إن كيرا ما خدتش حنية أو اهتمام من أبوها، إلا إنها عارفة إن النبوءة دي بتخصها هي.
لكن بعد سنين من إنها عايشة بالطريقة الصح اللي تناسب النبلاء،
حياتها بتنتهي بإعدامها لما تظهر كوزيت الخبيثة وتقول إنها البنت الحقيقية للدوق الأكبر وإن كيرا مزيفة.
لكن فجأة، كيرا تصحى مرة تانية بعد اعدامها وتكتشف إنها رجعت في الزمن
ويبدأ معاها هدف جديد وهو إنها تغيّر مصيرها، تكوّن حلفاء، وتصاحب ناس قبل ما يفوت الأوان.
عشان تحاول تسبق خطة كوزيت الشريرة
النهاية كانت غريبة لأني متوقعتش البطل الصراحة
والفانز كانوا مقسومين لقسمين فانز ايريز وفانز جوزيف
وأنا كنت متوقعه جوزيف يكسب بالنهاية ايريز هو اللي كسب
قريت آخر كم فصل بسرعة وقفلت ومش ناوية اعيد قراءة المانهوا تاني أبدا
المهم المانهوا مش وحشة والنهاية حلوة بس كنت حابه نهاية مختلفة شوية
القصة دي من القصص النادرة اللي تابعتها الفترة اللي فاتت أو السنين اللي فاتت ومعملتش ليها دروب
وقررت اكملها للنهاية لأن بقالي كم سنه بعمل دروبات لقصص كتير
ياااا مر شهرين إلا شوية من تاريخ آخر تدوينة
الفترة اللي فاتت كنت اتابع مسلسل المؤسس عثمان
أنا بالأصل ما كنت أتابع من الأول ولا تابعت أرطغرل
لكن ماما هي اللي كانت حابه تتابع المسلسلات التاريخية
وأنا لما تابعت كنت أشوف قتال عثمان بالبداية لما كان اخواته صافجي وغندوز عايشين
تابعت لقطات لقتاله مع فلاتيوس ونيكولا وزعيم المغول كان اسمه اولغاتو أظن
بعدها توقفت عن المتابعة فترة طويلة وحاليا بقالي كم حلقة اتابع
لأن تحمست أعرف الأحداث من وقت اعلانهم إن حليمة بنت عثمان وبالا
وإن حليمة مخطوفة مش ميتة زي ما ظهر بالموسم اللي قبله
وإنها مخطوفة من صوفيا اللي ربتها على إنها مسيحية اسمها بويينا وأهلها ماتوا على يد عثمان وبالا
والمفروض إن بويينا تنتقم لأهلها الميتين من عثمان اللي هو ابوها الحقيقي
المشكلة الأحداث بقالها فترة فيها تمطيط رهيب
بالا اتأسرت من صوفيا وعرفت إن بنتها عايشة وعثمان انقذها من الأسر
بعدين لما صوفيا قتلت بنت على أساس هي حليمة بنت بالا
شافوا إن البنت معندهاش نفس الحرق اللي كان موجود عند بنتهم
المهم بعدين اتأسرت صوفيا من بالا وراحت للقرية وده تمطيط تاني
وآخر حلقة اتعرضت تقريبا بالا كانت هتتأسر تاني من صوفيا
عموما أنا حاسه إن فيها تمطيط زايد شوية
بس الواحد بدأ يحس بملل من التمطيط ده وفي نفس الوقت
عاجبني إضافتهم إن كل سنه بدخول شهر رمضان
إن الأحداث تكون بتحصل فرمضان يعني يتكلموا عن الصيام السحور وهكذا
وهو ده اللي مصبرني على الأحداث حاليا بس لو استمر التمطيط
مش ناوية أكمل بس هستنى ماما تتابع وتقولي لما يكتشفوا إن حليمة أخيرا بنتهم
شهر 11 الماضي كان فيها فرصة شغل تعتبر مجال أحبه وأتقنه
وكان يحتاج بس امكانيات كومبيوتر أو لابتوب أحسن من اللي معايا شوية
بس بنفس الوقت أقدر أشتغل عليه وبالمقابل هكون بطيئة بس مفيش مشكلة بدل أقدر أشتغل شيء أحبه من البيت
المهم بدأت أشتغل على اختبار القبول وللأسف وقتها تعبت
وقلت يمكن لأني أجلس وقت طويل على الشاشات سواء الفون أو اللابتوب
ووقتها ما خلصت اختبار القبول لأن تقريبا مكنتش بشوف كويس
المهم رحت لطبيب يكشف لي نظر قالي اني احتاج ألبس نظارة لأن عندي عين ضعيفة تقريبا نص درجة
والمفروض التانية سليمة، بس الحمد لله اني ما اقتنعت بكلامه وقتها
لأن حرفيا اليوم ده كان أول يوم انزل فيه بليل لأن لو كنت أنزل كنت بنزل الصبح
فلما نزلت بليل أكتشفت اني حرفيا مش شايفة حاجة نهائي
نفس نظرة الشخص لما يشوف شبورة مثلا مفيش حاجة بعيدة أشوفها واضحة
المشكلة لأن الدكتور قالي إن النظر عادي كويس
وماما قالت لي مش النص درجة هي اللي هتخليني مش عارفة أشوف بالطريقة دي
وبسبب الصداع المستمر رحت لطبيبة أنف وأذن قلت يمكن جيوب أنفية
وأعطتني علاج على اساس ممكن التهاب حاد بالجيوب الانفية
وبعد انتهاء فترة العلاج ممكن الصداع قل شوية
لأن أحيانا الصداع كان يسبب لي معاناة وما أقدر أنام بسببه غير بعد كم ساعة
بس المشكلة فضلت زي ما هي يمكن بقت الأعراض أوضح بالنسبة لي
يعني كان في صداع مستمر كل يوم وما ينتهي يمكن يتحسن شوية بالمُسكِن وبيرجع تاني
كنت مصابة بازدواج رؤية يعني اشوف الشخص اتنين والكتابة اتنين ومعظم الأشياء بنفس الطريقة
أحيانا كل يوم مكنتش بحس بذراعي اليمنى لما أصحى من النوم "احساس تنميل" وبعدين أحس عادي
فالمهم لما قلت للدكتورة إن الأعراض تحسنت بس لسه عندي ومنهم ازدواج الرؤية
قالت لي انها تبع طبيب العيون وإنها غالبا استجماتزم
وقتها تأكدت فعلا إن احساسي صح لما رحت للدكتور الأول
المهم رحت لدكتورة تانية دكتورة عيوني يعني وماما قالت لي إنها ممتازة
المهم كشفت وشكت ورجعت كشف لي قاع عين قالت لي عن عرض "التنميل" مع إن مقلتش لها عليه
قلت لها فقط على ازدواج الرؤية والصداع
فقالت لي إن اللي عندي ده ارتشاح بسبب ضغط عالي على المخ والمفروض أتوجه بسرعة لدكتور مخ وأعصاب
وقالت إن في شيء ضاغط على عصب العين وده ممكن يسبب عمى لو تركته بدون علاج سريع
المهم إني أصلا لما رحت لدكتور العيون بالمرة الأولى والدكتورة دي كان مر وقت شهر ونصف تقريبا
فرحنا لدكتور مخ وأعصاب قال إننا لازم أعمل اشاعات الأول وأتأكد من التشخيص
من دكتور عيون ثالث بسبب تضارب تشخيص الدكتور الأول والدكتورة الثانية
بعد مشوار كبير مع الاشاعات وفحص قاع العين طلع تشخيص الدكتورة التانية صح
الحمد لله الدكتور قال إن السبب حميد ومفيش حاجة وحشة بالاشاعات
وكتب لي علاج تقريبا استمر شهرين والمتابعة كانت كل 10 أيام
أروح أكشف قاع عين عند دكتور العيون وأروح لدكتور المخ والأعصاب
بحيث يظبط لي الجرعات حسب حالة الارتشاح لأنها بالأول كانت ثابته بنسبة 4
حتى بعد شهر وبعدين قلت لـ2
وحتى المفروض كنت لسه أتابع مع الدكتور لقبل رمضان
لكن انشغلت بحاجات تانية مهمة وما قدرت أروح كشف تاني
بس قلت بتابع بعد رمضان إن شاء معهم تاني
بس كنت وقفت العلاج حسب ما الدكتور اخر مرة وصف لي الجرعات لأن المفروض حاليا خفيت
في بس كم حاجة هحاول أظبطها بعد رمضان زي تنظيم وقت النوم لأن أسهر للأسف ممكن للصبح
وحتى طفلي للأسف بقى يسهر هو كمان ممكن للفجر فحابة ننظم يومنا
كمان الوزن كان يزيد بطريقة صعبه وفي نادي قريب من بيتي في جيم وكمان نسائي ناوية أروح بإذن الله
طبعا للأسف الشغل اللي كنت عايزه أشتغله كان قفل آخر شهر 12
وقتها كنت لسه أتابع عند دكتورة الأنف والأذن وما قدرت أقدم فيه
وحتى لو قدمت فما كنت هقدر أشتغل طبعا لأني مكنتش بقدر أشوف أصلا
ساعات أقول يمكن حظي سيء بس أرجع وأقول قدر الله وما شاء فعل
لعله خير
المهم لقيت من كم يوم فرصة شغل أقل من السابقة بس لنفس المجال اللي أحبه
هما عايزين ناس متفرغة وأنا فترة رمضان كلها كنت مشغولة وبالأخص الفترة دي والفترة الجاية
قلت لو فضل الانضمام مفتوح لبعد العيد بقدم بإذن الله
ولعله خير بإذن الله
من كم يوم كنت أفكر أوقف ترجمة مانهوات أحس إن يضيع وقت وجهود أقدر أستثمره بشيء ثاني
وبنفس الوقت أرجع وأقول إني غالبا مش هقدر أوقف نشر
لأن أترجم القصص وأشتغل عليها لأني أحبها وأحب المجال ده
وسبق وحاولت أوقف فترة وبالنهاية ما قدرت أتوقف أكثر
يمكن اللي خلاني فكرت أوقف هو انضمامي لبعض الفرق الخارجية
وقتها وحتى فترة قريبة معظم الفرق كانت تخليك تشتغل على أعمال ما تحبها
بس المشهور منها فقط تقدر تشتغل عليه
يعني مثلا كانت في مانهوا اسمها Boundless مستحضر أرواح (مش هنشر الأسم كامل بتعرفوا ليه)
استلمتها لأن مضطرة بس كانت 23 فصل ولازم أكمل من بعدها
القصة في البداية البطل ضعيف يدخل برج اسمه برج التجارب
(المترجم قبلي سماها برج المحاكمات فكنت مضطرة أستخدم نفس الاسم)
المهم البطل من أول مرة يدخل البرج بيصير مستحضر أرواح وقوي جدا
ما حبيت المانهوا وكانت وقتها المشاهدات عادي
بعدين أصبح لازم نشتغل مع الكوري بشكل مباشر أنا والمحررة عشان نسبق فرق ثانية
لأن كان في فريقين غير الفريق اللي انا فيه يشتغل على القصة
واشتغلت تقريبا على ترجمة 100 فصل من الكوري مع المحررة بالفريق
وبالوقت ده بقى في استهبال جامد بالمسميات يعني God of War أو God of أي حاجة زي كذا
فطبعا ما قدرت استخدم المسميات دي فكنت أستخدم لقب حاكم بدل إله
بس الموضوع كان مزعج لأن دايما وبكل فصل تقريبا يستخدمو
ومن ناحية تانية بعيدا إن المانهوا صارت شعبية جدا بعدها وترجمتي صارت تنسرق من فرق تانية
وبالنهاية أنا ما كنت أحب القصة أو استلطف ترجمتها
بعدين فكرت أشتغل على مانهوا اسمها i became the mad emperor
كانت بدايتها عجباني ووقتها اتحط لي شرط تعجيزي عشان يتوافق عليها
وهو إني أترجم 40 فصل ولما أخلصهم كلهم مرة واحدة أنزلهم دفعة بيوم واحد
ساعتها قلت لنفسي طيب ليه أعمل في نفسي كده
أنا أشتغل على شيء لأني أحبه فليه أشتغل على شيء ما أحبه
أو ليه أشتغل دفعة كبيرة كدا واضغط نفسي بقوة؟
عشان ايه كل ده؟ أنا داخلة الفريق ده أستمتع بقراءة عمل من ترجمتي
وطالما ده مش بيحصل مش هقدر أكمل بالفريق ده
يمكن وقتها الميزة الوحيدة اللي قدرت أستفيد منها
هي إن صار معي برامج تسهل دمج وتبيض ولصق الصفحات
وعرفت إن اللصق بالفرق مش مجرد لصق وانتهينا بالعكس
لازم توسط شكل النص داخل الفقاعة وتناسق شكل النص داخل الفقاعة يكون diamond
المهم أني بعدين دخلت فرق كثير جدا وكلهم نفس الشكل
اللي يتشغل على مانهوا ترجمة أو تحرير تكون أعمال يحددها رئيس الفريق
ويمكن ده السبب اللي فعلا خلاني قفلت لأن حسيت طيب ليه أصلا اشتغل على مانهوات
وهو أصلا تقريبا كل المانهوات اللي اشتغلت عليهم زمان ووقفت فترة انقطاعي
كلهم تقريبا ناس استلمتهم بعدي وتقريبا بقت معظم القصص مكتملة
حتى مانهوا السماء البعيدة أظن لو مش هوقف
فأنا هخلص ترجمة السيزون الحالي فقط وبعدين أوقف
لأن بالفعل لقيت في ناس كملت بعدي
تقريبا الوحيدة اللي تركوها Born From Death وغالبا لو كملت ترجمة
هكمل المانهوا دي بس مع اني ساعات اقول لأ فصولها كثيرة
بس ع الأقل حبيتها وتحمست أعرف القصة بعدين
يمكن لما أعرف قصة البطل مع شخصية اسمها سوريا ببقى أقرر بعدها إذا بكمل أو لأ